Jakie leki stosować po zawale mięśnia sercowego?

29.05.2015

Poza lekami przeciwpłytkowymi, B-blokerami oraz oczywiście statynami zastosowanie inhibitorów enzymu konwertazy angiotensyny (ACEI)  w leczeniu pacjentów z dławicą piersiową oraz po zawale m. sercowego  ma najwyższy stopień rekomendacji (IA) Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC).

Do wskazań takiej terapii zalicza się również obniżona frakcja wyrzutowa lewej komory, bezobjawowa dysfunkcja lewej komory, czy rozpoznanie współistniejącej cukrzycy, a także przewlekłej choroby nerek.

Należy pamiętać bezwzględnych przeciwwskazaniach do stosowania inhibitorów ACE: ciąży, obustronnego zwężenia tętnic nerkowych czy uczulenie na leki.

Mimo wspólnego mechanizmu działania nie wszystkie ACEI działają tak samo. Różnią się one siłą hamowania, szczególnie na poziomie tkanek, a zwłaszcza tkanek serca.

Działania niepożądane, wiąże się z obecnością grupy sulfhydrylowej, takimi jak utrata smaku, reakcje skórne, indukowany białkomocz, czy odczyny hematologiczne. Jednak objawy te łączą się głównie z przyjmowaniem kaptoprilu.

Najczęstszym działaniem niepożądanym inhibitorów ACE jest kaszel. Kaszel ten określa się mianem przewlekłego, męczącego, suchego, nasilającego się w pozycji poziomej, powiązanego z uczuciem podrażnienia gardła, a nawet zmianą barwy głosu.

Jednym z leków o działaniu kardioprotekcyjnym jest zofenopryl, rzadko stosowany w codziennej praktyce klinicznej. W niektórych badaniach zofenopryl wykazał większą efektywność w stosunku do starszych leków tej grupy jak ztenolol czy enalapryl, a także wykazywał mniej działań ubocznych.