Słodziki (preparaty stewii) nie zmniejszają ryzyka chorób serca. Medycyna oparta na faktach.

08.12.2014

Źródło:

Effect of the natural sweetener, steviol glycoside, on cardiovascular risk factors: A systematic review and meta-analysis of randomised clinical trials.
European Journal of Preventive Cardiology, 11/26/2014
 Evidence Based Medicine.

Wstęp:

Słodziki stosowane są jako suplementy diety mające na celu pomóc nam walczyć z nadwagą. W badaniach na zwierzętach wykazano, że słodki smak zwiększał również odpowiedź organizmu na insulinę.

W roku 2012 opublikowano wyniki badań na szczurach, wykazujące wzrost wagi ciała, a nie jej spadek, przy stosowaniu tych preparatów.

Preparaty stewii:

Analizie poddano preparaty stewii. Glikozydy stewiolowe zostały dopuszczone do stosowania w Europie w roku 2011. Jako dodatek do żywności zostają zapisane na opakowaniach pod symbolem E-960. Sugestie dotychczasowe, dotyczące wpływu preparatów stewii na układ sercowo-naczyniowy stanowiły przedmiot badania.

Metoda:

Analizie poddano 9 badań randomizowanych obejmujących łącznie 756 pacjentów.  Celem badania było określenie wpływu preparatów stewii na ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych.

Przeprowadzone metaanalizy wykazały nieistotny wpływ preparatów stewii na ciśnienie skurczowe.Obserwowano zmniejszenie wartości ciśnienia rozkurczowego oraz poziomu glukozy w surowicy krwi na czczo.Preparaty stewii nie wpłynęły znacząco na profil lipidowy pacjentów. Podczas stosowania preparatów stewii obserwowano objawy uboczne w postaci, wzdęć, uczucia pełności w brzuchu, bólów w okolicy podżebrowej oraz zawrotów głowy.

Wnioski:

1. Preparaty stewii obniżają poziom glukozy  w surowicy krwi.

2. Mogą również mieć wpływ na redukcję ciśnienia rozkurczowego.  Zależność ta była bardzo zmienna osobniczo.